Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) (RPBDK2030) jest średniookresowym dokumentem programowym
w sektorze infrastruktury dróg krajowych, będącym kontynuacją programów z okresu 2008-2023. Potrzeba przyjęcia dokumentu wynika
między innymi z konieczności opracowania dokumentu rządowego zapewniającego spełnienie przez Polskę warunkowości podstawowej dla okresu
programowania unijnego 2021-2027 w zakresie Celu Polityki 3 (transport) w odniesieniu do infrastruktury dróg krajowych. Dokument określa
cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, a także połączeń
komplementarnych wobec niej, których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Ramy czasowe RPBDK2030 określone zostały
na lata 2021-2030, jednak czas realizacji zakresu rzeczowego przewiduje kolejne trzy lata. Zakres rzeczowy został określony w dwóch
załącznikach – pierwszy dotyczący nowych zadań, których realizacja możliwa jest w ramach perspektywy Unii Europejskiej(UE) 2021-2027 lub
jeszcze kolejnej 2028-2034. W załączniku nr 2 znajdują się inwestycje, które mają zapewnione finansowanie z poprzednich programów,
współfinansowane z perspektywy UE 2014-2020, dla których przewiduje się możliwość objęcia środkami z perspektywy UE 2021-2027.
Główny cel RPBDK2030 to budowa spójnej sieci dróg krajowych zapewniających efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego
i towarowego. Rozbudowa sieci dróg krajowych realizowana w szczególności poprzez budowę autostrad i dróg ekspresowych wpłynie
korzystnie na rozwój kraju. Celem jest również poprawa przepustowości głównych arterii, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju zarówno
regionów, jak i całego kraju poprzez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów i usług. Realizacja RPBDK2030 zmniejszy
również lukę infrastrukturalną pomiędzy krajami UE-15 i Polską, a także dotrzymane zostanie unijne zobowiązanie dotyczące budowy
drogowej sieci TEN-T.